Καταθέτοντας την προσωπική μου εμπειρία από την ίδρυση και λειτουργία του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου και Λυκείου στη Μυτιλήνη το 2018-2019, το οποίο ξεκίνησε στην πρώτη Γυμνασίου με 5 μόλις μαθητές με ειδικές μαθησιακές ανάγκες και εξελίχθηκε μέσα σε έξι χρόνια να αριθμεί περισσότερους από 45 μαθητές, θέλησα ως καθ΄ ύλην αρμόδιος να προτείνω την ίδρυση ΕΝΕΕΓΥΛ και στη Σάμο.
Το λέω για πρώτη φορά, ότι εκμυστηρευόμενος τη διάθεσή μου αυτή σε πρώην στέλεχος της εκπαίδευσης στη Σάμο, αντιμετώπισα μεγάλη αντίδραση, του στυλ «μην τολμήσετε να προτείνετε την ίδρυση νέου Σχολείου στη Σάμο!»
Η πρότασή μας παρ΄όλα αυτά υποβληθηκε το προηγούμενο σχολικό έτος 2022-2023, στο αρμόδιο τμήμα του Υπουργείου Παιδείας.
Με τα δικαιολογητικά της πρότασης ίδρυσης νέας σχολικής μονάδας, συνυποβάλλεται και απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τους χώρους στους οποίους θα φιλοξενηθεί το νέο Σχολείο.
Δυστυχώς ο Δήμος Ανατολικής Σάμου με πρόταση της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, δεν πρότεινε χώρους, με αποτέλεσμα να αποβεί μάταιη η πρώτη προσπάθεια ίδρυσης του ΕΝΕΕΓΥΛ στη Σάμο.
Τί είναι όμως αυτό το Σχολείο; Σε ποιους μαθητές απευθύνεται και ποια θα είναι η συμβολή του στην εκπαίδευση στο νησί μας;
Ο τύπος αυτός Σχολείου ανήκει στη Δευτεροβάθμια Ειδική Επαγγελματική Εκπαίδευση, απευθύνεται σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν στις συνήθεις εκπαιδευτικές δομές (ΔΕΠΥ, ελαφρές μορφές αυτισμού κλπ). Η σχολική δομή του ΕΝΕΕΓΥΛ απαρτίζεται από τετρατάξιο Γυμνάσιο και τετρατάξιο Λύκειο. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το άπλωμα της κανονικής ύλης σε περισσότερο χρόνο με συνέπεια την καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών που φοιτούν σ αυτό. Φυσικά οι μαθητές πρέπει να έχουν σχετική γνωμάτευση από το Κέντρο Διεπιστημονικής Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ).
Οι μαθητές που αποφοιτούν από το σχολείο αυτό, έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, να εγγραφούν σε δημόσια ή ιδιωτικά ΙΕΚ, ή να εξασκήσουν το επάγγελμα που έχουν διδαχθεί, αφού έχουν φοιτήσει στον Τομέα και την ειδικότητα του Σχολείου τους.
Το προσωπικό αποτελείται από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, οι οποίοι εφαρμόζουν προγράμματα διαφοροποιημένης διδασκαλίας για να μπορούν οι μαθητές να αφομοιώνουν πιο εύκολα τη διδακτέα ύλη.
Επίσης στο Σχολείο υπηρετούν Ειδικό Επιστημονικό και Βοηθητικό Προσωπικό, δηλαδή Ψυχολόγος, Κοινωνικός Λειτουργός, λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής, ή όποια άλλη ειδικότητα είναι απαραίτητη για την κάλυψη των ειδικών αναγκών των φοιτούντων μαθητών.
Η πρότασή μας για την ίδρυση της ειδικής αυτής εκπαιδευτικής μονάδας , μόνο οφέλη θα επιφέρει στους μαθητές, οι οποίοι τώρα αναγκάζονται να συνυπάρχουν σε ειδικά σχολεία με παιδιά με μεγαλύτερα προβλήματα, ή να φοιτούν σε σχολικές μονάδες γενικής εκπαίδευσης, που δεν ενδείκνυται για τις περιπτώσεις αυτές, θα διευκολύνει τους γονείς δίνοντας μια ακόμα διέξοδο στον οικογενειακό προγραμματισμό, θα δώσει επαγγελματική διέξοδο σε εκπαιδευτικούς και μέλη ειδικού προσωπικού μέσα από την αύξηση θέσεων εργασίας.
Γνωρίζουμε δυστυχώς το πρόβλημα της σχολικής στέγης στη Σάμο και ειδικά στην πρωτεύουσα του νησιού.
Η ίδρυση του νέου αυτού ειδικού σχολείου, δεν απαιτεί εξ αρχής πολλούς ή μεγάλους χώρους, αφού απευθύνεται σε περιορισμένο αριθμό μαθητών, έτσι η διάθεση αρχικά δύο λυόμενων οικίσκων στο συγκρότημα των Γυμνασίων θα έδινε τη δυνατότητα ίδρυσης του σχολείου και στη συνέχεια θα μπορούσαν να βρεθούν στεγαστικές λύσεις κατάλληλες για την ολοκλήρωση της δομής. Εξάλλου αυτή η πρόταση καλύπτει και την βασική αρχή της συνεκπαίδευσης και της συμπερίληψης, ώστε τα παιδιά αυτά να εκπαιδεύονται σε χώρους οικείους, συνυπάρχοντας με τα παιδιά των σχολείων της γενικής εκπαίδευσης.
Έχοντας υπηρετήσει 35 χρόνια και πλέον σε επιτελικές θέσεις της εκπαίδευσης στην περιφέρεια κυρίως του Βορείου Αιγαίου και μέσα από σπουδές και επιμορφώσεις πάντα σχετικές με την παιδαγωγική επιστήμη, τη διδακτική των επιστημών και τη διοίκηση της εκπαίδευσης, μετά λόγου γνώσεως και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του νησιού θεωρώ ότι σήμερα είναι επιβεβλημένη η ίδρυση αυτού του τύπου της Σχολικής Μονάδας και πιστεύω ότι θα τύχει της αποδοχής τόσο από τους μαθητές με ήπια προβλήματα και μαθησιακές δυσκολίες όσο και από τους γονείς τους ενώ θα βοηθήσει στη διευκόλυνση της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε πολλές σχολικές μονάδες που ανήκουν και στους δύο Δήμους του νησιού μας.
Σάμος 24-11-2023
Μιχαήλ Καπιωτάς
Φυσικός-Περιβ. Χαρτογράφος MSc
Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Σάμου